1400/10/09 340,216

معرفی انواع چربی‌ها و خواص آن‌ها

نکات کاربردی و مهم درباره انواع روغن‌های خوراکی

نکات کاربردی و مهم درباره انواع روغن‌های خوراکی

امروزه روغن‌های مختلف با منشاء گوناگون در بازار وجود دارد و انتخاب روغن مناسب برای پخت و پز را مشکل ساخته است.
به طور کلی چربی‌ها سبب تامین انرژی و اسیدهای چرب ضروری بدن می‌شوند، همچنین به جذب ویتامین‌های محلول در چربی نظیر ویتامین D، A ، E، K کمک می‌کنند.
روغن‌ها یا منشاء گیاهی دارند  و یا حیوانی .
 تمامی روغن‌ها و چربی‌ها دارای مخلوطی از چربی اشباع و غیراشباع می‌باشند ولی نسبت اشباع به غیراشباع در هرکدام متفاوت است. روغن‌های گیاهی حاوی چربی غیراشباع بیشتری بوده و در دمای اتاق به صورت مایع هستند ولی روغن‌های حیوانی حاوی چربی اشباع بیشتری بوده که در دمای اتاق جامد هستند به جز روغن ماهی که مایع است.
بنابر دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی، میزان استاندارد چربی در رژیم غذایی می‌بایست حدود 20 تا 25 درصد باشد. همچنین میزان توصیه شده روزانه روغن‌ها، مقدار 5 قاشق چایخوری برای افراد بزرگسال می‌باشد.

انواع چربی: 
الف) چربی‌های غیر اشباع شامل : روغن زیتون، ذرت، آفتابگردان، کتان، کانولا و سویا

چربی‌های غیراشباع شامل انواع تک اشباع نشده و چند اشباع نشده (Mono and poly unsaturated fat) می‌باشند.

- چربی‌های تک اشباع نشده شامل روغن زیتون، کانولا، سویا، گلرنگ و آفتابگردان می‌باشند که بهترین آن‌ها روغن زیتون است . 
- چربی‌های چنداشباع نشده شامل گلرنگ، سویا، ذرت، آفتابگردان، روغن دانه پنبه، گردو و ماهی هستند. این روغن‌ها حاوی امگا 3 و امگا 6 هستند که سبب کاهش خطر بیماری‌های قلبی می‌شوند.
ب) چربی‌های اشباع که در گوشت گوساله، کره، خامه، روغن پالم و روغن‌های جامد یافت می‌شوند.
انجمن تغذیه آمریکا توصیه می‌کند جهت کاهش خطر بیماری‌های قلبی، میزان دریافتی چربی‌های ترانس یا اشباع باید کمتر از 10 درصد انرژی دریافتی فرد باشد.
البته منبع چربی اشباع نیز در میزان خطرات قلبی آن موثر است مثلا چربی اشباع لبنیات، خطر کمتری از سایر منابع چربی اشباع دارد.
دمای طبخ:
برخی روغن‌ها به حرارت حساس هستند و لذا حرارت بالا باعث شکسته شدن ساختار ملکولی آن‌ها می‌شود که به آن نقطه دود (Smoke point) روغن می‌گویند.
 روغن‌های کنجد، آفتابگردان، کانولا و بادام زمینی دارای نقطه دود بالاتری نسبت به سایر روغن‌ها بوده و برای سرخ کردن مناسب ترند.
روغن زیتون بکر تصفیه نشده نسبت به نوع تصفیه شده باید تحت حرارت کمتری قرار گیرد. 
شرایط نگهداری روغن‌ها:
روغن‌ها باید در مکان سرد و تاریک نگهداری شوند و اگر بوی بد داشت باید آن را دور بریزید.
به طور کلی روغن‌های تصفیه نشده دارای بو، طعم و رنگ بهتری هستند ولی ماندگاری کمتری دارند و برای استفاده در غذا نظیر سالاد یا پخت و پز با حرارت کم مناسب اند ولی روغن‌های تصفیه شده برای حرارت بالا و سرخ کردن مناسب ترند. همچنین توجه داشته باشید که استفاده مجدد از روغن‌ها سبب تولید مواد مضر برای سلامتی می‌شوند. 
به طور خلاصه مصرف روغن‌ها باید به اعتدال باشد و مناسب‌ترین روغن برای سلامت، روغن‌های حاوی چربی تک غیر اشباع نظیر روغن زیتون هستند.

با آرزوی سلامتی و بهروزی
دکتر معصومه السادات کابلی فرشچی
دکترای تخصصی طب سنتی ایرانی 

بادصبا
با رویاهات قرار بذار
www.badesaba.ir

آخرین اطلاعیه‌ها
فاطمه(س) کتاب پر از عطر محمد برای تفسیر آل طه است
فاطمه(س) کتاب پر از عطر محمد برای تفسیر آل طه است

«روز مادر» فرصت تبیین بینش فاطمی است

ادامه اطلاعیه
آخر هفته شاد با بادصبا
آخر هفته شاد با بادصبا

تعطیلات آخر هفته کمدی ببینید

ادامه اطلاعیه
نفخ مشکلی بزرگ یا کوچک؟
نفخ مشکلی بزرگ یا کوچک؟

نفخ‌های پیاپی را جدی بگیریم

ادامه اطلاعیه
اطلاعیه‌های پیشنهادی
برای دوری از کبد چرب چه کار کنیم ؟
برای دوری از کبد چرب چه کار کنیم ؟

7 راه‌کار برای کنترل تجمع بیش از حد چربی در کبد

ادامه اطلاعیه
‌بی‌خوابی و علل آن از نگاه طب سنتی
‌بی‌خوابی و علل آن از نگاه طب سنتی

چند راهکار برای رفع و درمان بی‌خوابی

ادامه اطلاعیه
توصیه های طب سنتی در فصل زمستان
توصیه های طب سنتی در فصل زمستان

بایدها و نبایدهای فصل سرما

ادامه اطلاعیه
تدابیر فصل بهار از دیدگاه طب سنتی و ایرانی
تدابیر فصل بهار از دیدگاه طب سنتی و ایرانی

هشت توصیه ساده و کاربردی برای اولین فصل سال

ادامه اطلاعیه